Naast het bemoeilijken van de procedure om je te kunnen afmelden voor een nieuwsbrief is de negatieve optie een van de ergernissen die regelmatig worden vermeld in internetland.

Negatieve optie?
Negatieve optie houdt in dat je ongevraagd ergens voor bent ingeschreven (nieuwsbrief, actie, onderzoek, et cetera), en als je dat niet wilt, je daarvoor actie moet ondernemen. Wat aanvankelijk wellicht een slimme truc lijkt om belangstellenden/bezoekers/klanten te werven, blijkt al snel een probaat middel te zijn om je bedrijf om zeep te helpen. Je klanten onderschatten is ronduit dom.

Een voorbeeld uit de praktijk: in mijn jonge jaren (opa vertelt…) heb ik een tijdje als verzekeringsagent gewerkt en dat als een leerzame periode ervaren. Voordat ik aan het werk mocht, kreeg ik een interne opleiding. Tijdens die opleiding werd mij een aantal dingen verteld:

  • de klant is onwetend, zwak en hulpeloos
  • je moet de klant angstig maken, zodat hij jouw verzekering wil kopen
  • om klanten te krijgen moet je jezelf opdringen
  • maak het de klant moeilijk om ‘nee’ te zeggen
  • neem geen genoegen met toch een eventueel ‘nee’

En nog een paar dingen. In het kort kwam het erop neer dat ik een kaartje naar de potentiële klant moest sturen (e-mail was er nog niet toentertijd) met de tekst: “aanstaande donderdag om 19.30 uur kom ik bij u om de map met verzekeringspolissen door te nemen. Als u dit niet schikt, belt u me dan voor het verzetten van de afspraak.”

Eenmaal bij de klant moest ik koffie accepteren, ook wanneer ik die niet hoefde, de polismap doorspitten en alle verzekeringen van concurrenten meenemen onder het motto; “U hoeft niets te doen, ik zorg dat deze polissen worden opgezegd en dan krijgt u bij ons alles in één, en nog veel voordeliger ook.” Onderstreept met een snel rekensommetje uiteraard.

De klant bang maken
Daarna moest ik de klant bang maken met statistieken over leeftijden en sterftecijfers, in welke kleine hoekjes de ongelukken allemaal zaten en wat er van sommige gezinnen verwerd wanneer vader plotseling kwam te overlijden terwijl hij had verzuimd zich goed te verzekeren (doffe ellende en schrijnende armoede!).

Ik heb dit precies één keer gedaan en ben er een paar dagen beroerd van geweest: ik voelde me een monster. Na die paar dagen heb ik de klant opgebeld, een en ander uitgelegd, mijn excuses aangeboden en gevraagd wat ik werkelijk voor hem kon doen. De goede man is klant gebleven gedurende de twee jaar dat ik als verzekeringsagent werkte en ging met me mee toen ik overstapte naar een ander bedrijf. Ik heb daar een belangrijke les van geleerd.

Voor de goede orde: er bestaan prima verzekeringsmaatschappijen. Het voorbeeld hierboven gaat over een destijds jonge maatschappij die na een paar jaar over de kop ging. Je kunt hierbij denken aan hypotheken, levensverzekeringen, lijfrentes en pensioenen.Ik ga geen namen noemen.

Telemarketing
Ik haal dit voorbeeld er graag bij wanneer ik een telemarketer aan de telefoon krijg of een marketingmail/nieuwsbrief waar ik me niet voor heb ingeschreven in mijn postvak. Ik heb er één simpel antwoord op: donder van mijn bandbreedte af. Ik geef daarbij wel grif toe dat dat een nogal directe wijze van uitdrukken is.

Mijn tip: doe het nooit. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk voor je (potentiële) klanten om je nieuwsbrief te ontvangen, je producten/diensten te verkrijgen maar verlaag je niet tot die goedkope, ordinaire dwingelandij die negatieve optie heet: het is gewoon een te negatieve optie die je uiteindelijk je bedrijf kost.