En jij wel…

Het gebruik van zintuiglijke prikkels in je teksten – een voorsprong op je concurrent
Het verbale – en meest gebruikte – deel van communicatie beslaat maar een paar procenten van het totaal. Het overgrote deel wordt nauwelijks benut. Wat betekent het wanneer je communicatietechnieken gebruikt die je concurrenten niet gebruiken?

Dat betekent een voorsprong; en een flinke ook.

De geur van een versgebakken tekst
Communicatie vindt plaats via de vijf zintuigen, het denken en de emoties. Toch wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van zien, denken en horen in teksten. Vooral bij commerciële teksten laat men hiermee een belangrijk deel liggen. Wat zou er gebeuren als je via meerdere zintuigen tegelijk het denken activeert en van daaruit gevoel, emotie oproept? Succesvolle (tekst)schrijvers en reclamemakers passen dit toe en hebben voor een goed deel hieraan hun succes te danken.

Trakteer jij je bedrijf, jezelf en je medewerkers op een goed gevoel?
Het oproepen van positieve emoties is eenvoudig als je weet hoe je dat moet doen. Denk aan een zee van vrije tijd, een gezellig terrasje en een lekker zonnetje. Je bevindt je in prettig gezelschap en op de terrastafel staan lekkernijen en je favoriete drankje. Je bent volkomen ontspannen, hoeft nergens heen en het enige wat je doet is volop genieten: de wereld is perfect op dat moment voor jou.

Wanneer je deze en andere positieve gevoelens weet op te roepen, kun je praktisch alles met communicatie. Maar hoe doe je zoiets als je hang- en sluitwerk verkoopt? Of wanneer je boekhouder bent en je diensten aanbiedt? Ga je dan een verhaal over een terrasje in de zon vertellen?

Een zee van mogelijkheden
Het geheim van goede, succesvolle communicatie, ofwel communicatie waarmee je winst maakt, zit in het gebruik van de verschillende mogelijkheden. Naast het gebruik van goede teksten kun je gebruik maken van de visuele indeling van die teksten, de woordvolgorde, het vertelritme, de toon en nog tientallen andere zaken.

Wanneer je dit leert toepassen op je interne zowel als externe communicatie, heb je de zo felbegeerde voorsprong op je concurrenten die deze technieken niet kennen, niet voldoende beheersen of er domweg geen zin in hebben zich daarin te verdiepen. Vooral in dat laatste aspect is veel winst te behalen als ondernemer. We hebben het allemaal smoordruk, en gebruiken dat in groten getale als excuus om mogelijke verbeteringen voor ons werk buiten de deur te houden.

Doordat maar weinig ondernemers zich werkelijk willen verdiepen in communicatie en de werkelijke diepgang in marketing, blijven ze afhankelijk van bureaus en marketingexperts. Op zich is daar niets op tegen natuurlijk: ieder zijn vak en iedereen zijn boterham gegund. Alleen is het met een paar eenvoudige weetjes al mogelijk om duizenden euro’s uit te sparen en een paar verbeteringen aan te brengen in de wijze waarop je bezoekers en of klanten benadert.

Kleine investering, groot rendement
Je kunt dus met slechts een paar ingrepen je teksten (op je website, in je brochures, et cetera) direct winstgevender maken. Begin bijvoorbeeld met de genoemde zintuiglijke aspecten binnen tekst: omschrijf niet alleen wat er is te zien, maar maak ook gebruik van smaak, geur, geluid, gevoel, emotie, herkenning.

En verder?
Verder kun je stap voor stap verdergaan met het rendement van je teksten te vergroten. Op het internet zijn veel bronnen te vinden die informatie verstrekken over communicatie en marketing. Veel nieuwsbrieven (waaronder die van mij) verstrekken periodiek gratis zeer bruikbare adviezen: tips die je vaak onmiddellijk in praktijk kunt brengen. Schrijf je in en ontvang ze: als het een nieuwsbrief van echte specialisten betreft, zijn ze prettig te lezen, hebben ze een duidelijke structuur en bieden ze de mogelijkheid tot ‘koppensnellen’ waardoor je in tien tot twintig seconden de belangrijkste informatie hebt opgenomen.

Als het niet zulke goede experts zijn, dan lees je dat snel genoeg en kun je weer uitschrijven. Als eerste stap is het lezen van nieuwsbrieven van communicatieadviseurs en marketingspecialisten een goede. Daarna kun je altijd meer (soms ook gratis) advies krijgen in de vorm van e-books, video’s, et cetera. Wanneer je eenmaal aan het lezen slaat op dat gebied, volgt de informatie in grote hoeveelheden vanzelf.

Maak er gebruik van
Kruid je teksten met smaak, laat ze kleurrijk en levendig bewegen over het scherm of het papier; zorg dat de klinkers en medeklinkers ook echt meeklinken en wek emoties en gevoel op. Het is niet moeilijk, vergt alleen een beetje oefening en het levert zoveel meer op.

Daarnaast is het veel plezieriger om zo te schrijven.